P3110075_suikale

Arkisto

Sotilaskotiyhdistysten arkistoinnin perusteet

Vuonna 1994 annettu arkistolaki (831/1994) ei suoranaisesti koske yksityisiä yhteisöjä kuten sotilaskotiyhdistyksiä. Arkistolain 17 §:ssä mainitaan kuitenkin, että yksityinen arkisto voidaan sopimuksen nojalla ottaa julkisen arkiston säilytettäväksi ja hoidettavaksi. Yksityisten asiakirjojen julkisuudesta on noudatettava, mitä asiakirjojen julkisuudesta ja henkilötietojen luovuttamisesta on säädetty (Arkistolaki, 5. Luku, kts. LIITE 1).

Yksityisiä arkistonmuodostajia koskevat myös eräät muut lait, kuten kirjanpitolaki (1336/1997, LIITE 2), joka määrää kirjanpitoaineiston säilytysajoista.

Muuten sotilaskotiyhdistysten arkistotoimi perustuu niiden omiin tämän hetken ja lähiajan tarpeisiin sekä historian tutkimuksen vaatimuksiin. Mikäli jonkun yhdistyksen arkisto ei ole kunnossa tai asiakirjoja ei ole säilytetty lainkaan, ei tästä jää tulevaisuuden tietämykseen kuin nimi jos sitäkään.

Mikäli asiasta haluaa lisätietoa, voi tutustua esim. teoksiin Pohjola Marja-Hakala Petra. Arkistot kuntoon. Tieteellisten seurojen arkistokäsikirja ja Miten säilytän tiedon, liikearkistoyhdistyksen julkaisuja 16.

Sotilaskotiyhdistysten arkistosääntö

Sotilaskotiyhdistysten arkistosääntöjen liitteet